Integrarea senzorială Ayres se realizează doar prin joc, deci musai zâmbete și voie bună! Dacă un copil plânge în cadrul terapiei de integrare senzorială atunci nu este integrarea senzorială Ayres!
Intervenția prin integrare senzorială Ayres este un proces dinamic în care, orice părinte, trebuie să identifice câteva elemente obligatorii, care să le asigure că terapia este cu adevărat în beneficiul copilului lor.
Astfel, în cadrul unei sesiuni de integrare senzorială Ayres trebuie să existe:
- Intervenția doar prin joc – astfel se menține motivația, se facilitează praxia, acestea cu scopul de a dezvolta abilitățile de joc și de a încuraja participarea la joc.
- Alianța terapeutică – obiectivul realizării unei alianțe terapeutice este de a dezvolta o relație de încredere între terapeut și copil, astfel încât acesta să își dorească să încerce activități noi și să-și asume activitățile posibil de realizat, în contextul jocului.
- Provocarea cea mai potrivită – activitățile trebuie în așa fel croite încât acestea să nu fie nici prea dificile, nici prea ușoare pentru copil;
- Colaborarea între terapeut și copil – trebuie să existe o alianță între terapeut și copil, terapeutul trebuie să trateze copilul pe un colaborator activ în procesul terapeutic – de exemplu copilul trebuie să propună activități, în mod activ, cât mai mult posibil pe parcursul intervenției!
- Asigurarea succesului – terapeutul trebuie să se asigure, de fiecare dată, că oferă mijloacele necesare astfel încât copilul să finalizeze cu succes activitățile pe care le desfășoară în cadrul intervenției.
Alte elemente pe care părintele ar trebui să le identifice în cadrul unui intervenții prin integrare senzorială Ayres:
- Terapeutul trebuie să fi calificat, să fi urmat cursuri de specializare în integrare senzorială după Ayres;
- Terapeutul să identifice și să folosească punctele tari ale copilului;
- Sala și echipamentele folosite trebuie să fie sigure, să nu pună în pericol copilul (ex. echipamente improvizate, lipsa saltelelor de protecție etc.);
- Terapeutul trebuie să comunice părinților toate aspectele legate de evaluare și intervenție (disfuncțiile senzoriale identificate la copil urmare a evaluării, obiectivele, rezultatele așteptate în urma terapiei, perioada de intervenție etc.).
Integrarea senzorială Ayres are o abordare diferită față de alte abordări care folosesc, de asemenea, senzațiile ca o componentă activă a intervenției. Dr. A.J. Ayres credea că toți copiii au o forță interioară de a explora și de a interacționa cu lumea și că această experiență susține dezvoltarea creierului și promovează dezvoltarea motorie și cognitivă.
Astfel, integrarea senzorială Ayres promovează participarea activă a copiilor la activități fizice, sociale și funcționale folosind experiențe active, individualizate, bogate în senzații! Aceste experiențe asigură baza pentru participarea la activități potrivite cu nivelul de dezvoltare care mai departe sprijină și facilitează dezvoltarea continuă a copilului.
Integrarea senzorială Ayres este unică prin faptul că se concentrează asupra importanței integrării informațiilor senzoriale necesare dezvoltării și folosirii abilităților în toate ariile de participare. Intergrare senzoriala este esențială pentru dezvoltarea copilului, afectând atât capacitatea de a învăța cât și comportamentul. Integrarea senzorială contribuie la nivelul de alertă, atenție și prezență, la dobândirea abilităților cognitive, motorii și praxice, la reglarea emoțională, interacțiunea și comunicarea socială, precum și organizarea comportamentului în timp și spațiu.
Jean Ayres a definit în 1972 integrarea senzorială ca fiind procesul neurologic care organizează senzațiile provenite de la propriul corp sau din mediu și care face posibil folosirea eficientă a corpului, iar în anul 1988 a completat “creierul trebuie să selecteze, intensifice, inhibe, compare și asocieze informațiile senzoriale într-un mod flexibil și în continuă schimbare: cu alte cuvinte, să integreze informația senzorială”.
Neuroplasticitatea joacă un rol esențial în dezvoltarea unui copil, iar potențialul pentru schimbările cele mai mari la nivel cerebral o au copiii, deși potențialul de schimbare a creierului este prezent pe toată durata vieții.
Ca urmare a unei integrari senzoriale eficiente creierul oferă un răspuns adaptat, un răspuns adecvat provocărilor din mediu. Dezvoltarea copilului și încrederea acestuia în sine, ca fiind un individ competent/ bun, sunt date de provocări echilibrate, care necesită efort, dar sunt posibil de realizat, nu prea grele, nici plictisitore, pentru care creierul poate construi răspunsuri adaptate, de succes, provocările fiind astfel, rând pe rând învățate.
Integrarea senzorială Ayres este potrivită pentru copiii cu deficiențe senzoriale – copii cu deficiențe de procesare senzorială și/sau percepție (tactilă, proprioceptivă, vestibulară), copii dispraxici, copii care au probleme de echilibru și/sau de coordonare, copii care nu reușesc să se adapteze la grădiniță/școală, copii diagnosticați cu tulburări de spectru autist.