Pentru un copil mersul în patru labe nu este doar o modalitate de a ajunge din punctul A în punctul B, ci una dintre cele mai importante etape ale dezvoltării motorie. În general, copiii încep să meargă în patru labe în jurul vârstei de 8 luni, intervalul de vârstă fiind 7-9 luni. Mersul în patru labe este un exercițiu fizic complex care antrenează întregul corp. Sunt folosiți mușchii spatelui, gâtului, umerilor, mâinilor, picioarelor și trunchiului, mușchi care trebuie să fie suficient de puternici pentru a susține greutatea copilului și pentru menține echilibrul copilului.
Mersul în patru labe influențează nu doar dezvoltarea motorie ci și dezvoltarea socio-emoțională a copilului. Acesta înseamnă că emoții pozitive și negative sunt exprimate mult mai frecvent și intens când această abilitate se dezvoltă. De îndată ce copilul începe să se miște independent, acesta are libertatea de a încerca experiențe noi cu posibilități de reușită sau de eșec. Să îți propui să ajungi într-un anumit loc, să iei un obiect, să te poți juca cu jucăria preferată fără ajutorul părinților, succesul sau insuccesul acestor activități afectează emoțional dezvoltarea copilului și în cele din urmă influențează autonomia și încrederea în sine a copilului.
Pentru a sublinia importanța acestei etape în dezvoltarea copilului, mai jos sunt prezentate câteva dintre avantajele mersului în patru labe:
1. Dezvoltare fizică armonioasă
• Dezvoltarea abilităților motrice grosiere – mersul în patru labe presupune mișcări ample ale brațelor, picioarelor și a întregului corp. În timp ce lucrează împotriva gravitației pentru a se deplasa, copilul își tonifică musculatura trunchiului, umerilor, brațelor, picioarelor și mâinilor. Această abilitate îi este necesară copilului deoarece îi construiește o bună condiție fizică pentru următoarele etape de dezvoltare respectiv mers, alergat, sărit.
• Dezvoltarea abilităților motrice fine – ținând încheietura mâinii în extensie și purtând greutatea pe mâini în timp ce merge în patru labe se dezvoltă arcurile de suport ale palmei, influențând astfel pe termen lung abilitățile motrice fine (prinderea lucrurilor, ducerea mâncării la gură, ținerea instrumentele de scris, încheierea/ deschiderea nasturilor/ fermoarelor, desenat, tăiat cu foarfeca etc.).
• Dezvoltarea echilibrului – dobândirea echilibrului este esențială pentru un copil atât pentru a dobândi încredere în sine cât și pentru a putea trece la următoarea etapă – mersul. Mersul în patru labe stimulează urechea internă, parte a sistemului vestibular, în timp ce copilul se mișcă înainte și înapoi și își mișcă capul, ajutând astfel la îmbunătățirea echilibrului.
• Dezvoltarea coordonării ochi-mână – când merge în patru labe copilul își folosește ochii pentru a direcționa atenția și mâinile către un singur obiect, atunci când, alternativ, se uită la obiect și apoi înapoi la mâini. Coordonarea ochi-mână este esențială pe viitor pentru activități precum scrisul, joaca cu mingea, mâncatul, manipularea obiectelor etc..
2. Înțelegerea noțiunii de spațiu
Mersul în patru labe oferă oportunitatea copilului de a înțelege conceptul de spațiu. Acesta oferă copilului o înțelegere fizică și orientare în lumea din jurul lui, relația cu spațiu înconjurător și poziția în spațiu. De exemplu, un copil care merge în patru labe la început va prefera mai degrabă să treacă prin jucării decât să le ocolească, dar cu practica și experiența copii învață să aleagă o cale mai ușoară pentru destinația dorită. O astfel de înțelegere a spațiului va fi vitală de-a lungul vieții pentru auto-conservare, orientare în spațiu și rezolvarea problemelor.
3. Dezvoltarea vederii binoculară
Abilitățile vizuale ale copilului se dezvoltă progresiv mai ales atunci când, mergând în patru labe, descoperă că jucăria preferată poate fi aproape sau foarte departe. Vederea binoculară implică antrenarea ambilor ochi pentru a se uita la distanță, la obiectul dorit. Noi folosim vederea binoculară pentru a calcula distanțele și pentru a face sens a ceea ce vedem. Este o abilitate care ne ajută să prindem o minge, să conducem o mașină ori să copiem litere/ cifre de pe o tablă, să citim etc..
4. Dezvoltarea coordonării emisferelor cerebrale
Coordonarea părții drepte și stângi a creierului este dezvoltată de mersul în patru labe deoarece creierul trebuie să proceseze informații senzoriale care provin de la ambele părți ale corpului, în același timp, permițând astfel dezvoltarea căilor de comunicare între cele două emisfere. Toate sistemele senzoriale (vizual, olfactiv, auditiv, tactil, proprioceptiv, vestibular) trebuie să conlucreze la nivel cerebral astfel încât copilul să poată merge în patru labe – mâna stânga și genunchiul drept, într-o singură mișcare spre înainte, apoi mâna dreaptă și genunchiul stâng, într-o altă mișcare spre înainte. Cu cât copilul practică mai mult mersul în patru labe cu atât căile de comunicare dintre cele două emisfere cerebrale vor fi mai dezvoltate. Când un copil merge în patru labe, părțile drepte/ stângi ale creierului și ale corpului trebuie să lucreze împreună. Această acțiune se numește integrare transversal-laterală și construiește fundația pentru abilitățile pe care copilul le va dezvolta în viitor și care necesită coordonare motorie (mers, sărit, cățărat, joc cu mingea etc.).
5. Dezvoltarea încrederii în sine
Un copil care merge în patru labe construiește încrederea în sine și i-a printre primele sale decizii. Cu fiecare succes sau insucces copilul își descoperă potențialul și limitele. Cu timpul, când devin experimentați în mersul în patru labe, va deveni capabil să știe când să încetinească pentru a evita să se rănească sau pentru a trece peste obstacolele din calea jucăriei dorite.
6. Creșterea forței și rezistenței musculare
Mersul în patru labe generează o dezvoltare a forței fizice semnificativă care îl va ajuta pe copil la mers peste câteva luni. Când un copil începe să se sprijine de mobilier pentru a se ridica în picioare, curburile coloanei vertebrale se dezvoltă, iar zona lombară și mușchii picioarelor se fortifică. Cu cât un copil merge mai mult în patru labe cu atât forța și rezistența musculară vor fi mai mari, astfel va fi mult mai pregătit pentru mersul în picioare.
7. Dezvoltarea sistemelor senzoriale
Mersul în patru labe necesită procesarea informației și integrarea acesteia. Astfel, informațiile senzoriale primite de la receptorii vizuali, auditivi, tactili, proprioceptivi, vestibulari și olfactivi sunt procesate iar integrarea acestora facilitată în timpul mersului în patru labe. Mersul în patru labe oferă copilului stimulare senzorială proprioceptivă prin faptul că menține greutatea corpului în mâini și picioare, oferind astfel informație proprioceptivă din toate articulațiile corpului: mâini, pumni, genunchi, șolduri, umeri, coloană vertebrală, glezne. Aceasta este esențial pentru dezvoltarea viitoare a motricității grosiere și fine. Informația vestibulară este primită în primul rând datorită mișcării capului sus/ jos – către jucăria dorită apoi înapoi spre mâini. Copilul va primi informații tactile în funcție de suprafețele pe care merge în patru labe (covor, nisip, iarbă, parchet, gresie etc.). De asemenea, mersul în patru labe generează informație senzorială pentru receptorii auditivi și vizuali, fiind o perioadă în care copilul își dezvoltă vederea binoculară și auzul stereofonic.
Toate aceste simțuri conduc mișcarea copilului. Acesta se întâmplă de fiecare data când copilul merge în patru labe spre jucăria preferată sau către vocea mamei. Odată ce copilul a procesat informația senzorială, acesta judecă distanța, viteza de care are nevoie pentru a merge în patru labe pentru a ajunge la sursa stimulării senzoriale (culoarea jucăriei, sunetele jucăriei, vocea mamei etc.).
Cum să ajutăm copilul să meargă în patru labe
Copiii dezvoltă abilitatea de a merge în patru labe diferit, unii învață mai repede față de alții. Dacă un copil nu manifestă interes pentru a merge în patru labe atunci acesta ar trebui să fie încurajat și atras prin plasarea obiectelor departe la depărtare sau prin chemarea copilului către părinte. Majoritatea copiilor care au petrecut timp pe burtică vor dezvolta abilitatea de a merge în patru labe în mod natural deoarece ei sunt obișnuiți cu statul pe burtică și au trecut de etapa de împingere în mâini pentru a se mișca. Dacă un copil nu merge în patru labe pot fi cauze fizice sau neurologice sau pur și simplu pot fi implicați factori motivaționali sau de mediu.
Iată câteva lucruri pe care părinții le pot face pentru a încuraja mersul în patru labe:
• Statul pe jos îi va oferi copilului libertatea de a explora mișcările corpului. Copilul trebuie să petreacă cât mai puțin timp în echipamente de plastic cum ar fi scaune de mașină, coșulețe, leagăne, premergătoare. Acesta trebuie să fie lăsat să petreacă cât mai mult timp pe jos, astfel probabilitatea apariției mersului în patru labe este mai mare. Alți factori care ar putea întârzia apariția acestei etape sunt suprafețe alunecoase sau reci. Va fi chiar mai amuzant și distractiv dacă vă alăturați copilului pe jos!
• Oferiți oportunitatea copilului de a descoperi de unul singur statul în funduleț și mersul. Aceasta va construi suficientă forță și coordonare pentru aș sprijini propriul corp în mâini și genunchi, astfel mersul în patru labe va apărea înaintea mersului în picioare, așa cum este și firesc.
• Cât de mult se poate, rezistați tentației de a vă ține copilul de mâini cu scopul de a practica mersul în picioare, până ce copilul nu a experimentat un timp mersul în patru labe. Există întotdeauna posibilitatea să îl încurajați să meargă în picioare și de a rata etapa de mers în patru labe.
Evident sunt mulți copii care sar complet peste etapa de mers în patru labe și nu au probleme mai târziu în dezvoltarea motorie sau cognitivă, totuși este evident faptul că mersul în patru labe are impact pozitiv asupra proceselor de dezvoltare motorie și cognitivă. Vă încurajez să petreceți cât mai mult timp cu copiii dumneavoastră pe jos, pentru momentele de joacă, pentru că cei mici vor merge în picioare fără să vă dați seama când și cum s-a întâmplat acest lucru!