Când vorbim despre dezvoltarea copilului, adesea vorbim despre etape de dezvoltare motorie. O etapă de dezvoltare reprezintă de fapt o abilitate motorie care este dobândită/ învățată de cei mai mulți copii în jurul aceleiași vârste.
De ce sunt etapele de dezvoltare motorie importante? Ne putem gândi la etapele de dezvoltare ca la o listă de verificare. În timp ce vârsta exactă la care un copil trebuie să atingă o etapă de dezvoltare poate varia, părinții se pot îngrijora dacă copilul lor nu a dobândit o abilitate pe care alți copii de aceeași vârstă au dobândit-o deja. Etapele reprezintă o medie a vârstei la care copilul poate atinge anumite abilități, dar trebuie subliniat că între copii pot exista diferențe considerabile. De exemplu, unii copii încep să meargă în jurul vârstei de 9-10 luni în timp ce alții încep să meargă în jurul vârstei de 14-15 luni. Urmărind etapele de dezvoltare, părinții, medicii, kinetoterapeuții, profesorii pot înțelege mai bine cum se dezvoltă în mod obișnuit un copil și pot fi vigilenți la orice problemă potențială de dezvoltare, intervenția timpurie fiind un factor important în recuperarea unei întârzieri motorii.
Fiecare copil este unic, de aceea trebuie să ne reamintim mereu că fiecare copil se dezvoltă diferit, fiecare în ritmul său! Nu toți copiii vor dobândi abilitățile etapelor de dezvoltare în același timp. Unii le vor dobândi mult mai devreme alții mult mai târziu față de medie. Aceasta nu înseamnă că un copil este mai înzestrat decât celălalt, iar celălalt este întârziat. Pur și simplu reprezintă diferențe individuale care există în procesul de dezvoltare. Abilitățile se dobândesc una după cealaltă, depind una de apariția celeilalte. Abilitățile mai rafinate, spre exemplu mersul, se dezvoltă de obicei după ce alte abilități mai simple, cum ar fi mersul în patru labe sau statul în șezut, au fost dobândite. De aceea este esențial, pentru dezvoltarea echilibrată a copilului, să nu fie sarite niciuna dintre etapele de dezvoltare, de exemplu este foarte important ca întâi copilul să meragă în patru labe și apoi să mergă în piciore!
Vârsta obișnuită/ intervalul de vârstă la care sunt dobândite achizițiile motorii ale copilului tipic, născut la termen, așa cum sunt acceptate în literatura de specialitate sunt prezentate în imaginile de mai jos.
Pentru prematuri vârstă la care ar trebui să atingă etapele de dezvoltare se ajustează în funcție de numărul săptămânilor de sarcină, precum și de evoluția generală a acestora (vârsta la care au ținut capul, evoluția greutății corporale, evoluția celorlalte probleme medicale asociate, după caz).
La copiii cu patologii neurologice severe pot exista diferențe majore între etapele de dezvoltare ale unui copil tipic și vârsta la care aceștia dobândesc achizițiile motorii de bază, cele din primul an de viață (ținut capul, rostogolit, stat în funduleț, mers de-a bușilea, mers).
Când evaluați stadiul de dezvoltare motorie a copilului nu uitați că fiecare copil este unic. Dacă aveți incertitudini cu privire la dezvoltarea copilului nu ezitați să consultați medicul specialist pediatru sau neurolog.